Vše o Kolech a Pneumatikách

Vše o alu. kolech

Základní technické údaje a zajímavosti

Technické parametry kol z lehkých slitin

Kování:

  • Specialita AEZ
  • Výrobní metody
  • Nano tec - nátěr odpuzující nečistoty
  • Ráfek kola s rozšířeným bezpečnostním 'humpem' EH2+

Vývoj kola

  • Počítačové modelování
  • Zkoušky tahem
  • Testování ve zkušebnách TUEV

Údržba kol z lehkých slitin:

  • Vhodnost pro použití v zimních podmínkách
  • Péče a čištění

Technické parametry kol z lehkých slitin

Průměr roztečné kružnice (PCD / Počet děr):
Určuje průměr dvou protilehlých děr na náboji kola příslušného vozidla, popř. kolik těchto děr je na náboji kola.

Průměr středového otvoru:
Pro maximální flexibilitu používá AEZ redukční kroužky tak, aby se kolo s jedním vrtáním mohlo použít na více vozidlech s různými průměry středových děr (basic ring system).

Zális:
Je vzdálenost od pomyslné osy kola k dosedací ploše kola. Tento rozměr je velmi důležitý, protože je rozhodující pro uložení kola na nápravě vozidla.

Šířka ráfku:
Je vnitřní vzdálenost mezi dvěma patkami kola. Šířka ráfku také označuje nominální šířku kola.

Hump:
Zamezuje, při působení velkých bočních sil, například při jízdě v zatáčce, sesunutí pneumatiky z kola při náhlém poklesu tlaku vzduchu v pneumatice. Existuje více provedení.

Rozbor označení kola

např. 7.5Jx17H2

  • 7.5 – nominální šířka (šířka ráfku)
  • J – šířka patky ráfku
  • 17 – nominální průměr kola
  • H2 – podvojný hump (individuální design humpu)

Specialita AEZ

Třídílné kované kolo “Nemesis”

Puristické designové kolo. Vnitřní a vnější prohlubeň ráfku i hvězdice kola jsou vykovány z hliníku. Povrch má eloxovanou úpravu.

Vysoce leštěný límec spolu s pískovanou hvězdicí kola v titanové barvě kolu dodávají technický charakter.

Modulární konstrukce umožňuje optimalizaci kola pro vybrané sportovní a luxusní vozy.

Exkluzivní kované kolo “Forge A”

Lite tec®

Elegantní leštěný design.

Forge A je celokované kolo s elegantním designem, vyrobené výrobním postupem Lite tec. Za působení vysokého tlaku formují rotační válce ze zesíleného kovu ráfek o enormní hustotě.

Vzájemná souhra tlaku, rotační rychlosti válců a teploty materiálu rozhodují o nosnosti a pevnosti ráfku. Počítače trvale měří teplotu a síly napětí v jádru ráfku.

V každém kole se skrývají mnohaleté unikátní zkušenosti s technologií částečného lití a následného kování.

Kování

Kování je tvářecí postup bez řezání v zahřátém pevném stavu. Takzvané „výlisky“ jsou hliníkové válce o průměru asi 30 cm a výšce 60 cm. Díky vysokému tlaku a teplotě se výlisek vytlačí do určeného tvaru, který je dán matricemi.

Toto se děje ve třech krocích se stále zpřesňovanými tvary (matricemi). Matrice jsou upnuty v kovacím lisovníku a jsou stlačovány tlakem v hodnotě 5000-8000t.

Kompresí materiálu při tvarování (kování) se zvyšuje hustota materiálu, přičemž maximální nosnost se zvyšuje ještě více!

Při kování se používá bezkřemíková slitina hliníku, tím je možné povrch vyleštit do extrémně lesklého povrchu. Tento lesk se neztratí po nalakování akrylátovým lakem, který naopak chrání před vlivy okolního prostředí a poškrábáním.

Vrstva akrylátového laku nevyžaduje žádné dodatečné leštění, toto leštění by ani nebylo možné.

Výrobní proces

Obrábění kováním

Před každým pracovním krokem se obrobek ohřeje na cca 400°C.

Mechanické obrábění

Všechny dosavadní výrobní procesy byly prováděny přímo v kovárně. Pro další pracovní kroky si extrémně vysoké požadavky na kvalitu vyžádaly využití vlastních specialistů na obrábění.

Za použití jemného nářadí se nyní kolo osoustruží na všech stranách do rozměrů vyžadovaných AEZ a vyfrézuje na design, který je určen designerským týmem AEZ.

Následně se kolo ručně vyleští do vysokého lesku na přední i vnitřní straně. Výroba kola se uzavře krycím nátěrem povrchu a to pomocí tekutého akrylátového laku.

Shrnutí

Kováním se dosáhne díky výše popsaným vlastnostem materiálu a nízké hmotnosti kola lepších brzdných vlastností a celkového ovládání vozu. Výroba kovaných kol je však také podstatně dražší než je tomu u litých kol.

Ráfek kola s rozšířeným bezpečnostním 'humpem' EH2+

Rozšířený bezpečnostní 'hump' EH2+ je nejnovější inovací v designu 'humpu'. Ve spolupráci s runflatovou pneumatikou 'hump' EH2+ zaručuje, že se pneumatika nesesune z ráfku kola při náhlém poklesu tlaku pneumatiky.

Samozřejmě se mohou použít i nerunflatové pneumatiky, v tom případě ale výše uvedená výhoda neplatí.

Vývoj modelů kola

Vznik nového kola začíná navržením jeho designu. Nejdříve je vypracována specifikace designu, která obsahuje základní definice a optické představy designu a technické struktury kola (jedno, dvou a vícedílná kola).

K tomuto záměru je zhotoven k posouzení ve speciálním CAD softwaru první 3D model. V tomto softwaru může být kolo poprvé posuzováno třídimenzionálně a mohou se na něm provést různá vylepšení.

Napěťová zkouška kola

Zatížení paprsků

Enormní zatížení - která vlastně v praxi nemohou ani nastat – se vytváří na 3D modelu kola pomocí počítačové simulace a vypočítává se napětí a tvarování kola.

Počítač znazorňuje změny kola pomocí různých barev. Oblasti s největším zatížením se zobrazují červeně, naproti tomu oblasti bez jakéhokoliv zatížení jsou zobrazeny zeleně.

Formování paprsků

V této zkoušce se na 3D modelu kola zkouší tvarování uvnitř středové části paprsků. I zde jsou vidět kritické oblasti, které se následně korigují pozměněním designu.

Finální zkouška kola

V této zkoušce se podrobně kontrolují všechny aspekty kola:

  • Velikost a rozměry
  • Vady povrchu
  • Vnitřní vady v materiálu

Po tomto testu následuje certifikace kola, kde odborníci potvrdí, že kolo splňuje veškeré zákonné požadavky na bezpečnost.

Údržba

Kola z lehkých slitin jsou, na rozdíl od ocelových, citlivější na chemikálie, proto je doporučeno používat pouze speciální prostředky určené pro čištění alu kol. Použití nevhodných prostředků může způsobit poškození laku nebo oxidaci povrchu kola.

Pro čištění se doporučuje použít teplou vodu s jemným čisticím prostředkem a měkký kartáč nebo houbičku. Po umytí kola je vhodné je osušit měkkým hadříkem, aby nedošlo ke vzniku vodního kamene.

Závěr

Alu kola nabízejí nejen estetický vzhled, ale také technické výhody, jako jsou nižší hmotnost a lepší jízdní vlastnosti. Správná údržba a výběr kola jsou klíčové pro bezpečnost a dlouhou životnost.

Složení pneumatiky

  1. Vnitřní vložka

    Vrstva vzduchotěsné syntetické pryže. Nachází se uvnitř pneumatiky a má stejnou funkci jako duše, která se používala u starších typů pneumatik.

  2. Vrstva kostry

    Tato kostra se skládá z tenkých textilních vláken, uložených rovnoběžně vedle sebe a zalitých do pryže. Textilní vlákna jsou klíčovou složkou struktury pneumatiky a zajišťují její odolnost proti tlaku.

  3. Patka pláště

    Její úlohou je přenášet točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.

    Patní lana pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Mohou nést zátěž až 1800 kg bez rizika přetržení.

    Ohebné pryžové bočnice chrání pneumatiku proti nárazům. Okraj patky je zpevněn tvrdou gumou.

  4. Nárazníky

    Zpevněné velmi pevnými ocelovými lanky mezi vrstvami pryže. Tyto vrstvy tvoří výztužné trojúhelníky a zajišťují pevnost pneumatiky.

    • Odolnost vůči odstředivé síle
    • Pevnost při změně směru
    • Ohebnost pro tlumení nerovností
  5. Běhoun

    Vzorkovaná část pneumatiky, která se dotýká vozovky. Musí být odolný, přilnavý, a teplotně stabilní.

  6. Vzorek dezénu

    Vytváří se při vulkanizaci. Je to poslední fáze výroby kompletní pneumatiky.

Volba pneumatik a diskových kol

Pneumatiky vybírá výrobce vozidla. Je možné použít vyšší rychlostní kategorii. Změna rozměru musí být zapsána v technickém průkazu.

Na jedné nápravě musí být shodný typ a rozměr. Zimní pneumatiky M+S by měly být na všech kolech.

Montáž pneumatik

Montáž provádí odborník. Kola musí být správně vyvážená, geometrie seřízená. Ventilky chráněny čepičkami.

Opotřebení pneumatik

Dezén se postupně snižuje. Minimální hloubka je 1,6 mm. Pravidelně střídejte pneumatiky mezi nápravami.

Poškození pneumatik

Nejčastěji způsobeno špatným tlakem. Neopravujte za tepla. Vyvarujte se prudkých nárazů a přetěžování.

Stárnutí pneumatik

Pneumatiky stárnou i bez použití. Nepoužívejte pneumatiky starší 10 let.

Opravy pneumatik

Opravy pouze odborně a trvale. Těsnicí spreje jen pro dojezd. Prořezávání osobních pneumatik je zakázáno.

Skladování pneumatik

Na discích skladujte na sobě nebo zavěšené. Bez ráfku postavte vedle sebe. Otáčejte měsíčně. Skladujte v suchu a temnu.

Index nosnosti a kategorie rychlosti

Index nosnosti (LI) určuje maximální nosnost pneumatiky při určité rychlosti.

Kategorie rychlosti (SS) je maximální rychlost, při které pneumatika může nést svou nosnost.

A1 – J

A1: 5 km/h
A2: 10 km/h
A3: 15 km/h
A4: 20 km/h
A5: 25 km/h
A6: 30 km/h
A7: 35 km/h
A8: 40 km/h
B: 50 km/h
C: 60 km/h
D: 65 km/h
E: 70 km/h
F: 80 km/h
G: 90 km/h
J: 100 km/h

K – ZR

K: 110 km/h
L: 120 km/h
M: 130 km/h
N: 140 km/h
P: 150 km/h
Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h
ZR: 240+ km/h

afp@afp-pneu.cz

+420 775 114 472